Näin ikävää unta.

U tuli Tampereelta käymään luokseni. Hän tuli Helsinkiin neljäksi päiväksi mutta suostui tapaamaan minut vain pikaisesti ja ylioikoisesti. Tuli kotiini mukanaan joku rusinakakku. Minulla oli jotain suolakeksejä tarjottavana johon laitettiin päälle suolaa. U sanoi syövänsä vain makeaa. Hänellä oli jotain kavereita mukana ja joku brasilialainen (?) mies jonka kanssa olin kirjeenvaihdossa. Kävimme myös uimahallissa.

Uni kuitenkin huipentui minun luonani kun U alkoi tyytymättömänä sättimään minua. Hän sanoi että olen lihonut ja minun pitäisi todellakin laihduttaa ja että olen pieni ja mitätön valokuvissakin nykyään ja vaatteeni ovat rikkinäisiä ja kurjan näköisiä. Että olin aiemmin paljon hoikempi ja paremmin pukeutunut. Tajusin että se oli totta (vaatteeni olivat aivan kurjia) ja tunsin oloni ikäväksi syytösten takia ja jotenkin voimattomaksi ja surulliseksi. Minussa ei herännyt mitään aggressiota tms. vaan olin täysin avuton ja ahdistunut U:n loukkaavuudesta ja epäempaattisuudesta.
--
Uni nähty seuraavana päivänä kun suljin tuon blogin. Assosioin siihen juttuja joita kaikkia en halua tässä paljastaa. Tajusin miksi unessa esiintyi juuri U (jonka kanssa en siis ole ollut tekemisissä ainakaan vuoteen). Assosiaatio minkä voin kertoa liittyy Speerin kirjaan kun tämä kertoi jossain vaiheessa nähneensä Hitlerin "uudessa valossa" ja ettei ollut ikinä huomannut kuinka epämiellyttävän näköinen tämä on ja tällä on ruma leveä nenä. Lisäksi katsoin eilen pitkään kuvaa Nürnbergin syytetyistä ja huomioin kuinka Speer oli komea ja Sauckel oli (kuten kirjassakin mainittiin) ikävän ja mitättömänoloinen sekä - oma huomioni - vähän Hitlerin näköinen ja mietin että Hitler-viikset ovat voineet olla tälle haitaksi.

Unessa siis olen jonkun kauhean itsesyytöksen kourissa jossa olen samaanaikaan paha ja vallanhaluinen (Hitler viittaus) että "valokuvassa" (etäämmältä?) mitätön ja ansaitsemattoman kovan tuomion saanut (Sauckelin tavoin) koska olen mitätön ja epämiellyttävä. Alemmuuteni U:n (Speeriin) on valtaisa.

En tiedä miksi uneksin näin.